mandag 27. august 2012

Hva skal man rette og hvorfor?

Som en del av studiet mitt (miksmaster) så må jeg lese masse bøker og artikler. Og da begynner jeg å tenke (pest og plage). Noen av tankene er bra, men de fleste er vel mer sånn på litt under eller på gjennomsnittet. Det jeg tenker på i kveld er fordi jeg leser om det, engelsk gramatikk, og i hvor stor grad man skal rette grammatiske feil. Hvis man utvider tankegangen litt, i hvor stor grad og på hvilken måte skal man rette feil?

Boka jeg leser i heter "How to teach grammer" av Scott Thornbury.

Den stiller opp en litt morsom spørsmålsrekke:

1) Er det en feil her?
2) Hva slags feil er det?
3) Hvorfor ble det en feil?
4) Gjør det noe at det er en feil?
5) Hva skal man eventuelt gjøre med det?

Det som jeg syns er mest interressant er nr. 4: Gjør det noe om det er feil?
Jeg gjør meg mange spørsmål. Jeg har kanskje ikke noen svar. Ennå iallefall.

Jeg tenker ofte at jeg ikke skal rette for masse. For det kan gå ut over motivasjonen. Thornbury lister opp en del måter å rette feil på. Noen få som er bra og noen som ikke er så bra, og noen elendige. Jeg gjør mest de to siste. Og det er bra tenker jeg for da har jeg forbedringspotensiale.

Jeg har vært sensor i Engelsk på u-trinnet. Det er riktignok en haug med år siden, men da var det en ting på sensor-opplæringen som jeg tok med meg. Som jeg fremdeles har med meg, men som jeg ikke er helt sikker på hvor mye jeg bruker. Iallefall ikke bevisst. Det er det med kommunikasjons-nedbrytende feil. Jeg tenker det (uten å være helt bombastisk) at det i språkfag er viktig å rette på kommunikasjonsnedbrytende feil. Det betyr på den motsatte siden at småfeil som ikke har noe å si for kommunikasjonen bør man drite i.

På den andre side: hvis det er feil som gjentakende, eleven gjør den feilen hele tiden... Da bør man strengt tatt få korrigert den. Men for lærere som er litt framsynte og har god oversikt og arbeidskapasitet hele tiden, så bør man da legge inn det som en del av leksjonene framover. At en skal jobbe med akkurat den tingen, som denne eleven (og kanskje flere) sliter med.

Alt dette står ikke i den boka altså. Mesteparten er antakelig sånn som jeg har reflektert i lys av det jeg har lest. Kan hende er det bra. Kan hende er det lurt. Kan hende ikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar