onsdag 29. august 2012

Endringsvegring

Jeg leste en artikkel på nett i forhold til forskjellige yrkesgruppers holdning til faglig oppdatering og påfyll. Her kommer noen ustruktuterte, halvgjennomtenkte og uferdige refleksjoner omkring læreres endringsevne.

Den sa at mange andre arbeidstakere hadde jevnlig oppdatering både av faglig oppdatering og etterutdanning og hadde et relativt avslappet forhold til at sånn er det og sånn må det være.

Lærere var de arbeidstakerne som i størst grad mente at de personlig ikle hadde noe behov for faglig oppdatering. De er lettere skeptisk. Årsaken tror jeg ligger i alle omstillinger og prosjekter med endring av praksis som målsetting. I tillegg til at ingen av disse prosjektene har ført til noe vesentlig endring.

Mennesket har i noen grad medfødt endringsvegring. De liker ikke å endre hverken vaner eller habitat.

Jeg har også noe grad av endringsvegring. Men jeg har også noe grad av endringsbehov. Takk og pris.
Og jeg begynner å bli så gammel/voksen/moden at jeg innser at jeg og praksisen min har forbedringspotensiale.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar