Jeg driver og får oversikt over neste skoleår og skal ha engelsk på 4. og 6. trinn. De har bare to uketimer, og jeg tenkte at: "Det var da ganske lite...? eller?". Så jeg sjekka fag og timefordelinga fra UDIR og fant ut en barneskoleelev har på 7 år 366 Engelsktimer. Han har 1372 Norsktimer. Norsk er jo et viktig fag, lese og skrive og alt det der. Alt dette er forresten 60-minuttere.
Videre har de 888 mattetimer. Fiffig tall sikkert, sånn mattemessig. Kroppsøving har 478. Så det er viktigere og mer prioritert enn engelsk. Jojo.. vi er jo i ferd med å bli en nasjon av feitinger.. Kunst og håndverk har en time mindre enn kroppsøving. Hvorfor er det da jeg som melde fagprogressjon og ikke KH-læreren? Bra på filing, litt mindre bra på korssøm, flink til å tegne med kullstift.
Videre har RLE 427 timer. Det er også mer prioritert enn engelsk. Hvorfor har man ikke Nasjonale Prøver i RLE. Det syns jeg man burde ha. Samfunnsfag har 385 timer. Jeg syns personlig at det er litt fiffig og interressant at elevene på barnetrinnet har flere RLE-timer enn samfunnsfagtimer.
Iallefall så har Mat og Helse, Musikk og Naturfag mindre timer enn Engelsk. Så Engelsk er iallfall viktigere enn de fagene. Da antakeligvis...
Iallfall - hvis du ikke har skjønt det. Jeg synes... at det er for lite engelsktimer!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar