onsdag 5. september 2012

Hvordan skal en gloseprøve være

Jeg har tenkt litt på gloseprøver i det siste. Jeg har drevet med gloseprøver relativt uavbrutt i 15 år. Har variert noe. Kjørt versjoner på data. Men ganske likt. Det er forsåvidt ikke noe gæli med det.

Bare det at jeg har begynt å tenke...
Og når jeg tenker så begynner jeg å lure..
Og da må jeg liksom ta det fra begynnelsen...
Hvorfor driver jeg med gloseprøver? Jo, for at elevene skal få et engelsk vokabular.
Finnes det andre måter å drive vokabulærinnmæring på?
Som kanskje virker bedre?

Jeg bruker ganske mange gloser og lurer på hvor mange er igjen dagen etter gloseprøven?
Vil det være mer effektivt med mindre gloser? Oftere? Må det være skriftlig?

Jeg lurer på hvordan andre gjør det?

Jeg har bestemt meg for å prøve ut litt..

Hvis noen forteller meg om hvordan de gjør det hadde det vært fint!!

3 kommentarer:

  1. Quizlet.com, gloseprøver er i alle ord så langt, ikke bare siste ukes, glosene brukt i en setning, begrepsbank hengt opp i klasserommet

    SvarSlett
  2. Quizlet er gull verdt, ikke minst til øving. Anbefaler også sterkt ordbok-funksjonen i Moodle i så måte: legg inn alle årets gloser fortløpende, og lag spill (hangman, millionær osv) med dem som eleven kan leke seg med/lære av. Når det gjelder selve prøven, er jeg nok foreløpig ganske tradisjonell, men kunne svært gjerne tenkt meg å finne en nye metode for gjennomføring...

    SvarSlett
  3. Anbefaler appen "Gloseprøve" til Android. Her legger du inn glosene du skal øve på, så spør appen og du svarer. Enten i rekkefølge eller tilfeldig. Kan også velge om glosene skal står på norsk og du svare på utenlandsk, eller omvendt. Også mulighet for å bli spurt på nytt på de glosene du bommer på.

    Sjekk ut https://play.google.com/store/apps/details?id=com.opsanger.gloseprove

    SvarSlett